Dag 20: Ollantaytambo – Urubamba (17 km) - Reisverslag uit Urubamba, Peru van erikencarolien - WaarBenJij.nu Dag 20: Ollantaytambo – Urubamba (17 km) - Reisverslag uit Urubamba, Peru van erikencarolien - WaarBenJij.nu

Dag 20: Ollantaytambo – Urubamba (17 km)

Door: erikencarolien

13 Mei 2010 | Peru, Urubamba

We hebben lekker kunnen uitslapen. Geen wekker en geen druk programma vandaag. Wanneer we onze kamer uitlopen staat het ontbijt voor ons klaar. Een grote tafel vol met keuze uit brood, cakejes, koekjes, yoghurt, sap en fruit. De man die ons gisteren had binnengelaten (en opgesloten) komt met een lach op zijn gezicht zeggen dat wel alles op moet. We krijgen tot 12:00 uur de tijd en het is geen enkel probleem dat we gisteren nog een biertje hebben gedronken.

Na het ontbijt (waarbij we natuurlijk lang niet alles op hebben gekregen) krijgen we te zien wat er nog meer in dit hotel te doen is. Achter in de tuin zijn ze bezig met het maken van aardewerk. Ze hebben ook een winkeltje en we besluiten (al is het erg moeilijk om een keuze te maken) om hier wat van mee te nemen.

Ondanks dat we vannacht in een ander verblijf overnachten, kunnen we onze spullen hier achterlaten. Als we willen kunnen we terugkomen om ons op te frissen of kunnen we hier in een hangmat tot rust komen. We willen vandaag gaan raften en gaan het dorp in om te kijken of dit te regelen is. Dit blijkt geen enkel probleem. Sterker nog, we mogen zelf aangeven hoe laat we willen vertrekken. Omdat er hier ook prachtige ruïnes zijn nemen we de tijd om eerst in het dorpje rond te kijken. De ruïnes bezoeken we niet, omdat het vrij duur blijkt om toegang te krijgen. We lopen even over de markt en genieten vervolgens van ook kopje koffie bij Inca Bucks en kijken vandaar uit over de Inca ruïnes.

Er blijkt niemand anders aangesloten te zijn om te gaan raften. Bij een busje staan vier man op ons te wachten. Een chauffeur en drie lokale mannen die met ons de Urubamba rivier op gaan. Het busje valt bijna uit elkaar, maar gelukkig hoeven we niet ver. Na een kort ritje stopt de bus aan de oever van de rivier. De boot komt van het dak en wordt voor ons opgepompt. We krijgen een wetsuit en zwemvest aan en een mooie gele helm op. We worden vooraan in de boot geplaatst waardoor we regelmatig een golf water over ons heen krijgen. Na een uur peddelen trekken we de boot weer op de kant. Wanneer de bus volgeladen is, komen we niet weg. De bus krijgt geen grip op het terreintje waar we opgepikt zijn. De strijd om deze bus op gang te krijgen is zeker zo groot als de strijd om de juiste stromen op de Urubamba River te vinden. Na heel wat graafwerk en geduw/getrek aan het busje komen we weg. Uiteindelijk kunnen we hier allemaal wel om lachen, zoals we heel de dag allemaal plezier hebben van het programma.

We halen onze spullen op bij het hotel en wachten (met ons hoofd tegen het dak) in de colectivo tot deze vol zit. Vol is een relatief begrip, want iedereen die onderweg nog mee wil wordt tot deze colectivo toegelaten. We betalen € 0,60 en nemen in Urubamba een mototaxi. Deze kost nogmaals € 0,50. Eindbestemming is een gerenoveerd Franciscanen klooster uit de zestiende eeuw dat tot een exclusief hotel is omgebouwd. De kamer is ruim en het bed is enorm! We blijven ’s avonds in het klooster, omdat we daar ook prima kunnen eten.

Actief sinds 14 Juli 2010