Spelen met Thomas - Reisverslag uit Helensvale, Australië van erikencarolien - WaarBenJij.nu Spelen met Thomas - Reisverslag uit Helensvale, Australië van erikencarolien - WaarBenJij.nu

Spelen met Thomas

30 Januari 2016 | Australië, Helensvale

We verlaten het Brisbane Gateway Resort. We moeten alleen nog met de nieuwe zwembroek van Chiel terug naar de Myers. Door het ziekenhuisverhaal hebben we eergisteren nog niets gezegd over de Myers: een groot warenhuis in Brisbane City. Chiel heeft daar een half uur op de LEGO afdeling rondgekeken. Een aantal grote sets stond mooi tentoongesteld en er was een aap van LEGO gebouwd. Maar hij heeft daar ook Duplo gevonden. En Chiel mist naar eigen zeggen niks of niemand van thuis, behalve zijn Duplo. Nu hebben we hier in andere winkels ook wel Duplo gezien, maar hier is de collectie zeer uitgebreid. En zelfs een nog onbekende doos komt hij tegen. In deze Around the World-serie is een Antarctica set met poolhond en walvis. Die heeft hij nog niet - wordt vervolgd...
In de tussentijd heeft Carolien kleren gevonden voor Chiel. We kopen twee shirts, een korte broek en een zwembroek. We verlaten de afdeling en lopen naar de lift, maar de alarmpoortjes gaan af. Carolien gaat terug naar de kassa, maar er wordt niets gevonden. Dus verlaten we de winkel opnieuw. In de stad reageert 50% van de alarmpoortjes die we passeren. Thuis in de camper blijkt dat verstopt binnen in de zwembroek nog een veiligheidstag zit. We rijden daarom vandaag een overdekt winkelcentrum in. Carolien gaat naar binnen en krijgt meerdere malen excuses. Erik blijft met de kinderen in de camper en zoekt ondertussen naar een uitgang. De camper is ruim 3,5 meter hoog en lang niet alle delen van het parkeerterrein zijn te bereiken. We zijn slechts op het laden en lossen gedeelte van de parkeergarage gekomen en rijden uiteindelijk achter een bestelbus aan naar de uitgang.
Op naar Ipswich! We gaan naar The Workshops Rail Museum. Dit staat heel de maand januari in het teken van Thomas de Trein. Het is zaterdag en daarom best druk in het museum. Er is ook van alles te doen voor de kinderen. Eerst wil Chiel een rondje in een kleine trein, maar de wachtrij is te lang. We lopen nog even door en komen bij de modeltreintjes. Daar vermaakt Chiel zich 10 minuten. De teken- en knutselhoek slaat hij snel over. En dan heeft hij het gevonden: een aparte kamer in het museum met allemaal tafeltjes waarop je met treinen kunt bouwen en spelen. Chiel gaat eerst op zoek naar een mooie trein. Dan zoekt hij een tafeltje waarop al een mooi spoor gebouwd is. Soms gaat hij naar een ander tafeltje en dan neemt hij de trein en vier baronnetjes (zoals hij ze zelf noemt) mee. Een dik uur speelt hij en dan is het tijd voor de lunch. Cato is ondertussen wel in de tekenhoek blijven hangen. Hier is het rustiger en kan ze lekker rondlopen, zitten op een stoel en krassen op een kleurplaat. Na de lunch hetzelfde verhaal: korte ontmoeting met Thomas, modeltreintjes en dan snel weer naar de speel- en bouwkamer. Cato ligt inmiddels in de buggy te slapen. Na nog een dik uur verlaten we het museum en rijden we terug in de richting van Brisbane. We rijden door naar de Gold Coast en kiezen een verblijf dichtbij Sea World. We gaan op de camping eerst nog een half uurtje zwemmen. Het weer slaat om en we moeten na het eten in de camper schuilen. We komen niet toe aan een spelletje. Chiel blijft vragen om de foto van de LEGO-aap. Daar staat namelijk ook de Duplo-doos met de walvis op en Chiel zoomt in op deze doos. We maken in zijn vakantieboek een bladzijde waar hij stickers in kan plakken. Bij elk plasje op het potje mag hij een sticker plakken en als alle vakjes gevuld zijn krijgt hij genoeg centjes voor deze Duplo-set. En vandaag heeft hij al weer 2 stickers verdiend...