Great Ocean Road (ter land) - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van erikencarolien - WaarBenJij.nu Great Ocean Road (ter land) - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van erikencarolien - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road (ter land)

23 Februari 2016 | Australië, Apollo Bay

Torquay staat bekend als dé surfhoofdsrad van Australië, zo niet van de wereld. Twee van de bekendste surfmerken (QuickSilver en Rip Curl) hebben hier hun thuisbasis en ook (of mede daarom) hebben ze hier een surfmuseum. Natuurlijk staat het ook bekend om de stranden waar je perfect kunt surfen. Dus wanneer we vertrekken, gaan we eerst naar de kust. We stoppen bij het strand en kijken even naar alle sportievelingen in het water. Wij blijven voorlopig veilig aan land, al hebben we wel onze zwemspullen aan. Het kan vandaag ruim 40 graden worden, dus later op de dag een frisse duik is geen slecht idee. Wanneer we de weg weer op gaan, zoeken we de Great Ocean Road op. Maar deze verlaten we al weer snel om naar Bell's Beach te gaan. Dat is misschien wel HET surfstrandje aan deze kustlijn en de plek waar elk jaar met Pasen de Rip Curl Pro gehouden wordt, als onderdeel van de ASP World Tour. We maken er een picknick-stop van. We eten op een uitkijkpunt onze boterhammen op en kijken uit over het strand en de oceaan vol surfers. Terug naar The Road. Dit keer dwalen we niet meer af. Dit is ook niet nodig, want we blijven heel dicht langs de kust rijden. We stoppen wel een aantal keer om wat foto's te maken. Maar we stoppen niet om te zwemmen. Want het is echt 42 graden én bewolkt en in de auto is het een stuk koeler. Er zijn op dit stuk twee grotere plaatsjes: Lorne en Apollo Bay. Bij Lorne maken we wel weer een detour. We rijden naar de Erskine Falls. Ondanks de regen van afgelopen dagen is de waterval niet super spectaculair, maar we hebben hem wel gezien. We nemen vervolgens nog drie liftende Belgen mee naar boven in onze camper, omdat zij een camper hebben die moeite heeft om over een drempel te komen (en de weg terug van de Erskine Falls is enorm steil - dat haalde hij dus niet). Na wat salukes en mercikes gaan ze weer hun eigen weg. We hebben in Lorne geen geschikte camping gezien, dus rijden we verder. Al is het wel te merken dat Chiel en Cato moe zijn van de lange dagen in Melbourne en de dierentuin. We houden ze zo goed mogelijk rustig m.b.v. de iPad en rijden door naar Apollo Bay. Dit kost ons een uurtje, maar dan hebben we een betere camping. En we krijgen daar ook nog een plaats die tegenover een zwembad en een speeltuin ligt. We maken nog even gebruik van de speeltuin en maken ons dan op voor een rustdag.

Verslag uit: Australië, Apollo Bay

Actief sinds 14 Juli 2010