Crocodile Farm - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van erikencarolien - WaarBenJij.nu Crocodile Farm - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van erikencarolien - WaarBenJij.nu

Crocodile Farm

21 Januari 2016 | Australië, Hervey Bay

We hebben 's ochtends een vol programma: ontbijten, douchen, afwassen, camper opruimen, was opruimen en op tijd vertrekken. We willen vroeg weg, want we gaan eerst naar een Crocodile Farm. En jawel: we zijn inmiddels zulke getrainde kampeerders dat we tijd overhouden. We zijn zowaar een half uur te vroeg in Coowanga. Tijd om wat fruit te eten en een spelletje Skip-bo te spelen. De Crocodile Farm is iets aparts. Het begint al met de baby van vijf dagen oud, die we beter niet kunnen aanraken, want die kan al venijnig bijten. Dan lopen we langs de breeding areas. Hier liggen verschillende vrouwtjes en 1 mannetje in een hok bij elkaar. Uiteindelijk levert dit een aantal eieren met krokodillen op, maar dit is verwaarloosbaar met het aantal eieren dat de Farm in het wild opraapt. Er wordt 20 dollar per ei betaald en ieder jaar worden er zo 5.000 eieren aangeschaft. Ook worden volwassen krokodillen gevangen wanneer ze een bedreiging zijn voor de maatschappij. We lopen langs de hokken en krijgen indrukwekkende verhalen te horen van waar de krokodillen vandaan gehaald zijn. De krokodillen laten zich even zien wanneer ze gevoerd worden en zoeken dan snel weer de verkoeling in het water. De grootste is Buka: ruim 1.000 kg en meer dan 5 meter lang. Wat een machtig beest! Als toetje mogen we Harvey even vasthouden; zijn bek is dichtgetaped. En nadat we op hem ingepraat hebben, wil Chiel Harvey ook wel even aanraken. Het is inmiddels lunchtijd, dus we bestellen een Crocodile kebab. En dan moeten we verder. Op naar Hervey Bay. Dat blijkt nog ruim 400 km. Maar we vinden op de weg daarheen geen goed alternatief, dus we rijden tot 18:15 uur door en bereiken dan de camping. Prima camping voor de komende dagen, hier hoeven we niet meteen weg...