Scenic World - Reisverslag uit Katoomba, Australië van erikencarolien - WaarBenJij.nu Scenic World - Reisverslag uit Katoomba, Australië van erikencarolien - WaarBenJij.nu

Scenic World

08 Februari 2016 | Australië, Katoomba

Vandaag gaan we de Blue Mountains echt verkennen. We stappen 's ochtends op de hop-on hop-off bus en kopen een kaart waarmee we alle attracties onderweg kunnen bezoeken. De eerste attracties liggen vlakbij de camping. Hier ligt namelijk Scenic World. We kunnen hier met twee verschillende kabelbanen en met een trein. We stappen eerst in de Scenic Skyway, een kabelbaan met glazen vloer, die ons de Jamison Valley overbrengt. We hebben zo een prachtig uitzicht over de omgeving, want het is een hele zonnige en heldere dag. Aan de overkant lopen we even naar het uitkijkpunt voordat we de kabelbaan weer terug nemen. Dan pakken we de tweede kabelbaan: de Scenic Cableway. Deze brengt ons de vallei in. Spectaculair, want we moeten een flink stuk dalen en komen dan in het regenwoud. Hier ligt een boardwalk (de jawel: Scenic boardwalk) en deze volgen we naar de Scenic Railway. Het is maar een klein stukje om weer boven te komen, maar de hellingsgraad van 52 graden en het feit dat we dwars door de berg gaan maken het een heel bijzonder treinritje. Terug naar de bus. Het is lunchtijd, maar we willen bij de three sisters lunchen. Dus dat doen we, heerlijk op het terras. Hier is ook een dansoptreden van aboriginals, dus na de lunch gaan we daar naartoe. We gaan in een vrij lege zaal zitten. We kiezen rij 4, want daar zijn wat hogere bankjes. Cato vindt de zaal zo interessant dat ze niet stil te krijgen is. Het duurt dus niet lang voordat Erik vroegtijdig met Cato de zaal verlaat. Chiel zit wel geïnteresseerd te kijken naar dit stukje cultuur. Het helpt dat er op het scherm allerlei dieren langskomen. Maar dan komen de volgende herrieschoppers. Een gids houdt de deur van de uitgang open en schreeuwt zijn groep toe dat ze daardoor naar binnen moeten. Deze groep Chinezen houdt vervolgens zelf ook geen rekening met de andere aanwezigen. Zo gaan er 3 Chinezen op rij 3 staan, recht voor Chiel zijn neus. De lol is er nu snel af en ook Carolien en Chiel verlaten vroegtijdig de show. Cato heeft in de tussentijd haar nieuwe kunstje geperfectioneerd: op trapjes/treetjes klimmen en er gecontroleerd - op haar kont - weer af. We hadden trouwens bij de lunch al kunnen zien dat die gekke Chinezen alleen aan zichzelf denken. Want een Chinees meisje staat in het restaurant een fles ketchup (voor algemeen gebruik) leeg te slurpen. Wij gaan zelf maar even naar het uitkijkpunt. Chiel kijkt door de verrekijker naar de three sisters, die er ook vandaag prachtig bij liggen.  Dan terug naar de bus. We kiezen een stop bij een waterval, we kunnen dan naar de volgende halte lopen. Zo'n 45 minuten wandelen. Cato in de rugdrager en Chiel zelf lopen. Het is best een lastig stuk, met veel trappen, maar Chiel loopt de volledige route zelf! De dag loopt op zijn eind, dus we nemen de bus terug. En in de bus valt Chiel in slaap. Dus we stoppen niet in het stadje maar bij de camping. Helaas is de kiosk tegenover de camping gesloten. En op de camping verkopen ze geen ijs. Dus lopen we een stukje met de kids allebei in die buggy terug. Door de hoogteverschillen is het echter een pittig wandelingetje! Maar we hadden Chiel een ijsje beloofd, dus we zetten door. En na het ijsje vinden we dat we zelf wel een biertje hebben verdiend. Dus terug naar de camping. Dit keer gelukkig bergaf! Op de camping facetimen we met opa en oma Drunen, waar Jan en Fleur op dat moment logeren. We hebben dus een groot publiek en trots vertelt Chiel wat we gedaan hebben en laat hij onze camper aan ze zien. Ook de kaketoes, die op de camping rondscharrelen, laat hij zien en natuurlijk ook zijn fiets(kunsten). Hij fietst nog even door over de camping en valt dan letterlijk én figuurlijk om...