Dag 2: Lima – Arequipa (752 km) - Reisverslag uit Arequipa, Peru van erikencarolien - WaarBenJij.nu Dag 2: Lima – Arequipa (752 km) - Reisverslag uit Arequipa, Peru van erikencarolien - WaarBenJij.nu

Dag 2: Lima – Arequipa (752 km)

Door: erikencarolien

25 April 2010 | Peru, Arequipa

We zijn vroeg wakker.
De kussens zijn hard, in de kamer naast ons worden de ontbijttafels gedekt en de weggebruikers in Peru gebruiken hun claxon meer dan hun rem. Toch hebben we prima geslapen. We hebben niet veel tijd om de hoofdstad te verkennen. Een korte wandeling door Miraflores zit er nog net in. Tijdens het ontbijt staat de televisie op een nieuwskanaal dat uitgebreid verslag doet van de katholieke kerk en de recente openbaringen. Met eigen ogen zien we dat de mensen in Peru nog zeer gelovig zijn. Tijdens de wandeling komen we bij een kerk die haar deuren wijd open heeft staan terwijl er een mis bezig is. Volle bak!

Op de terugweg naar ons hostal zien we ook dat onze reisorganisatie een prachtige slaapplaats voor ons had uitgekozen. We lopen snel door naar de minder mooie locatie waar we naar omgeboekt zijn. Snel onze spullen pakken en de straat op om een taxi te vinden. Aan taxi's geen gebrek, dus aan het eind van de straat hebben we al een taxi gevonden. Tijdens de taxirit krijgen we wat meer van Lima te zien. Gisteren was het al schemerig en kregen we veel informatie voorgeschoteld over onze reis. Nu is het nog vroeg op de dag en ook nog eens heerlijk weer. Op ieder veldje dat we voorbij rijden wordt naar hartenlust gevoetbald. Bij het verlaten van de kustweg kunnen we duidelijk zien dat we in een chique wijk hebben overnacht. Busjes/collectivo’s kleuren hier het straatbeeld. Het wordt ons duidelijk dat in een taxibusje twee keer zo veel Peruanen dan Nederlanders passen.

Om 13.15 uur verlaten we de hoofdstad. We hebben bij de gate ruim een uur de tijd gehad om het programma nog eens door te lezen, maar we vergeten te vragen om plaatsen aan de linkerkant van het vliegtuig, waar je het beste uitzicht hebt. In onze rij zitten twee suffe Nederlanders op deze plaatsen. De Nederlander op stoel 3B heeft zichzelf naar de business class geüpgrade (wij zijn dus ook zo maar in de business class beland!). Vervolgens neemt hij niet eens de moeite om te genieten van het uitzicht over de Andes, eikel! Op tijd landen we in Arequipa. In de verte zijn de contouren van drie vulkanen zichtbaar. En het is prachtig weer. Heerlijk!

Voor 15 Sol (4 Euro) krijgen we niet alleen een taxirit naar ons hostal, maar ook een uitgebreid verhaal over Arequipa en de directe omgeving. Ons hostal is prachtig. Opgetrokken uit vulkaansteen, zoals vele gebouwen in deze stad, verder bevat het gebouw trappetjes, bruggetjes, binnenplaatsjes en terrasjes. We laten onze tassen op de kamer achter en gaan meteen de stad in. Voorlopig is niet veel te merken van de hoogte (2300 meter), het goede weer (26 graden) is in ieder geval niet te missen. Aan het Plaza de Armas bestellen we een late lunch. In Arequipa zijn het niet de bussen die in het straatbeeld opvallen, maar de immens kleine taxi's. Via een andere route lopen we terug naar ons hostal. En op de kamer merken we dat we erg moe zijn. We slapen een paar uurtjes en frissen ons op om naar het eerder uitgekozen restaurant te gaan. We bestellen wijn uit Peru, cavia en alpaca. De wijn is erg lekker, de cavia heeft wat weg van kip (onze taxichauffeur/gids had dit al aangegeven) en de alpaca is wat taaier dan verwacht. Het meest opvallend is de manier waarop de cavia wordt opgediend. Het beest is nog duidelijk herkenbaar doordat kop en pootjes er nog aanzitten. Het is ook een fors karwei om kleine stukjes vlees uit het beest gesneden te krijgen. Een hamburger bij McDonald’s bevat drie keer zo veel vlees. Het restaurant wil sluiten op het moment dat we uitgegeten zijn. Helaas blijkt het betalen met credit card veel moeilijker dan op de deur staat aangegeven. We laten vast 100 Sol achter en gaan eerst pinnen. We worden niet terugverwacht, maar na een poosje wachten, kunnen we dan toch ook het restant afrekenen. Een paar biertjes in een hippe kroeg (helaas is het boventerras gesloten), het geluk dat na 02.00 uur de deur van het hostal nog voor ons wordt opengedaan en dan heerlijk ons bed opzoeken. We zetten geen wekker en zien wel hoe laat we wakker worden...

Actief sinds 14 Juli 2010