Walhalla - Reisverslag uit Leongatha, Australië van erikencarolien - WaarBenJij.nu Walhalla - Reisverslag uit Leongatha, Australië van erikencarolien - WaarBenJij.nu

Walhalla

14 Februari 2016 | Australië, Leongatha

Het wordt weer eens tijd voor een activiteit. De laatste dagen hebben we weinig ondernomen. Maar we hebben onze trip wel zo gepland dat we vandaag een mooi treinritje kunnen maken. De Walhalla Goldfields Railway rijdt namelijk alleen op woensdag, zaterdag en zondag. Dus we stappen in de camper en proberen de trein van 13:00 uur te halen. Maar in Lakes Entrance zijn wat uitkijkpunten die we niet zo maar voorbij willen rijden. Dus we maken een korte stop en rijden dan snel door. We moeten de highway af, dus hebben geen idee wat voor weg er voor ons ligt. Als we op 45 kilometer van Walhalla zitten komen we in ieder geval op een prima bosweg. Hier mogen we nog steeds 100 km/uur. De laatste 11 kilometer is de weg ook nog altijd prima. Maar de weg is iets smaller, een stuk steiler en heeft veel scherpe bochten. Het is niet druk op de weg. Het is alleen niet in te schatten of er verkeer aan de andere kant van de bergwand rijdt. We zijn in ieder geval ruim op tijd bij het station. We zien wel Thompson station staan, maar zijn dan in ieder geval op tijd om naar Walhalla te rijden. In het station krijgen we het advies om toch door te rijden naar Walhalla station. De aansluiting is dan stukken beter en we zijn dan dichtbij het stadje. In een paar minuten zijn we inderdaad bij het andere station. Nog net op tijd om een kaartje te kopen en in te stappen. Het eerste stuk merken we dat we aan de verkeerde kant van de trein zitten. We kijken tegen een bergwand aan. Gelukkig is er nog een plekje aan de andere kant en Chiel kan op zijn knieën door het raampje naar buiten kijken. De tocht met de camper was al mooi, maar vanuit de trein zien we nog beter hoe mooi de omgeving is. In 20 minuten zijn we bij Thompson station. En vooral het laatste stuk is prachtig. We komen over een brug, waarbij we goed uitzicht hebben op de brug waar we met de camper overheen gekomen zijn. Even een korte stop op het station en dan kunnen we weer instappen. We gaan nu aan de goede kant zitten. Cato kijkt ook een paar minuten naar buiten. Maar eigenlijk vindt Cato het leuker om door de wagon te lopen. Om dit ritje af te sluiten, laten we op Walhalla station nog een foto van ons maken. Terug op het station krijgt Chiel zelfs nog een kartonnen trein-spaarpot. Het station ligt 850 meter van het stadje. En onze reis is pas volledig als we Walhalla bezocht hebben. Dus we rijden nog een stukje verder. Walhalla heeft: een pub, een openbaar toilet, een post museum, een koffiehuis, een snoepwinkel, een cadeauwinkel, een openbaar toilet, een kluis, een brandweerkazerne, een hotel, een museum over de goudmijnen, een oude goudmijn en 8 huizen voor de inwoners. Op twee kilometer ligt ook nog een cricketveld. Dolle boel dus! Na een bakje koffie stappen we dan ook maar weer in de camper. Op de terugweg zien we de trein van 15:00 uur naar beneden rijden. We stoppen bij Thompson station om de trein op te wachten. Klik en verder. We rijden in eerste instantie naar Moe. In de camper besluiten we om iets verder door te rijden. De bestemming wordt Leongatha. Ook geen speciale camping, maar wel weer een stukje verder naar het zuiden. En dat betekent dat we morgen niet meer ver hoeven te rijden om in Wilsons Promomtory te komen.

Verslag uit: Australië, Leongatha

Actief sinds 14 Juli 2010